.. rakan dakwah ツ ..

.. Dear Sahabat ,

Firman Allah swt dalam Surah At-Taubah ayat 36 yang maksud ;
“Sesungguhnya bilangan bulan di sisi ALLAH adalah 12 bulan
sebagaimana ketetapan ALLAH ketika DIA menciptakan langit dan
bumi . Di antaranya ada empat bulan haram . Itulah (ketetapan)
agama yang lurus , maka janganlah kamu menganiaya diri kamu
dalam bulan yang empat itu .”

Nabi SAW bersabda ; “Waktu itu telah berputar sebagaimana
biasa sejak ALLAH menciptakan langit dan bumi . Satu tahun ada
12 bulan, di antaranya empat bulan haram . tiga bulan berturut
turut iaitu ; Zulkaedah , Zulhijah , Muharam , dan satu lagi ialah
Rejab yang terletak di antara Jamadilakhir dan Syaaban .”
| Hadis Riwayat : al-Bukhari |

Bulan Muharram ialah bulan pertama dalam kalendar Islam .

Bila tiba bulan Muharram maka tibalah tahun baru .
Hari pertama tahun baru ialah pada 1 Muharram
dan juga dipanggil awal Muharram .

Permulaan kiraan kalendar Islam ialah pada tahun berlakunya

peristiwa hijrah Rasulullah dari Mekkah ke Madinah .
Tahun berlaku peristiwa hijrah telah ditandakan sebagai
tahun 1 atau tahun pertama kalendar Islam .

Tetapi , peristiwa hijrah Rasulullah s.a.w. bukan berlaku

dalam bulan Muharram . Pengkaji sejarah yang masyhur
mengatakan hijrah tersebut berlaku pada bulan Safar .

Sabda Nabi SAW ; “Puasa yang paling afdal setelah puasa Ramadan ialah puasa di bulan ALLAH, al-Muharam. Solat yang paling afdal setelah solat yang difardukan adalah solat pada malam hari .”

| Hadis Riwayat : Muslim |

◕ Di antara amalan sunnah yang disebutkan secara khusus pada Muharam adalah berpuasa sunat .


Sebagaimana disebutkan dalam hadis di atas , puasa yang paling afdal setelah puasa Ramadan adalah puasa Muharam . Maksud puasa dalam hadis tersebut adalah puasa sunnah secara umum . Memperbanyakkan amalan puasa sunnah dalam bulan ini (Muharam) terutamanya pada hari ke-10 Muharam adalah termasuk sunnah-sunnah yang sangat dianjurkan .


‘Abdullah B ‘Abbas r.a berkata ; “Nabi tiba di Madinah dan beliau mendapati orang-orang Yahudi sedang berpuasa ‘Asyura (hari ke-10 Muharam).” Nabi bertanya, “Puasa apakah ini?”


Orang-orang menjawab ; “Hari ini adalah hari yang baik, iaitu hari di mana ALLAH telah menyelamatkan bani Israel daripada kejahatan musuhnya, maka Musa pun berpuasa sebagai tanda syukur beliau kepada ALLAH dan kami pun turut serta berpuasa.


Nabi SAW pun berkata ; “Kami lebih berhak terhadap Musa daripada kamu semua.” Akhirnya Nabi pun berpuasa dan memerintahkan umat Islam untuk berpuasa.”

(Hadis Riwayat al-Bukhari)

Sejarah penetapan puasa ‘Asyura mengalami beberapa fasa. Pada awalnya, ketika di Makkah Nabi berpuasa ‘Asyura tanpa memerintah orang lain untuk berpuasa. Kemudian apabila sampai di Madinah, beliau tetap terus berpuasa di hari Asyura dan memerintahkan umat Islam agar turut berpuasa.


Tetapi setelah perintah kewajiban berpuasa Ramadan turun, puasa pada hari Asyura menjadi sunnah dan tidak diwajibkan. Rasulullah mengatakan, “Sesiapa yang hendak berpuasa (pada hari Asyura), silakan berpuasa, bagi yang tidak berpuasa, juga tidak mengapa.”

| Hadis Riwayat : al-Bukhari |

Kemudian ketika di penghujung hayatnya, Rasulullah SAW bertekad untuk tidak hanya berpuasa pada hari Asyura (hari ke-10) Muharam, tetapi juga bertekad untuk puasa pada hari yang ke-9.


Ibnu ‘Abbas r.a berkata, “Ketika Nabi sedang berpuasa pada hari Asyura dan memerintahkan para sahabatnya untuk turut berpuasa, para sahabat berkata, “Wahai Rasulullah, hari Asyura adalah hari yang diagungkan oleh Yahudi dan Nashara.”


Maka Rasulullah SAW berkata, “Jika begitu, tahun depan insya-ALLAH kita puasa sekali pada hari yang ke sembilannya.” Ibnu ‘Abbas berkata, “Tetapi belum sempat sampai tahun depan, beliau telah wafat terlebih dahulu.”

| Hadis Riwayat : Muslim |

Dari hadis ini, umat Islam tidak hanya disunnahkan agar berpuasa di hari ke-10 Muharam atau dikenali sebagai hari Asyura, tetapi juga turut disunnahkan agar berpuasa pada hari ke sembilan Muharam.


Rasulullah mengisyaratkan tentang kelebihan puasa ‘Asyura sebagaimana sabdanya, “Adapun puasa di hari Asyura, aku memohon kepada ALLAH agar ia dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu.”

| Hadis Riwayat : Muslim |

✔ Selamat menyambut tahun baru ツ

✔ Selamat menambah amal .
✔ Moga Allah memberkati kita ~ Allahumma Ameen .




#semoga bermanfaat ♥




.. yang menaip entry ni ,

0 comments:

Catat Ulasan