.. rakan dakwah ツ ..

.. Dear Sahabat ,


JAWAPAN DARIPADA AL-QURAN =)

KENAPA AKU DIUJI ?

Surah Al-Ankabut , ayat 2-3 : "Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja) mengatakan ; kami telah beriman“ , sedangkan mereka tidak diuji lagi ? Dan sesungguhnya kami telah menguji orang-orang sebelum mereka , maka sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta .."

KENAPA AKU TIDAK MENDAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?

Surah Al-Baqarah , ayat 216 : "Boleh jadi kamu membenci sesuatu , padahal ia amat baik bagimu , dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu , Allah mengetahui , sedangkan kamu tidak mengetahuinya.."

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?

Surah Al-Baqarah , ayat 286 : "Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.."

RASA KECEWA ?

Surah Al-Imran , ayat 139 : "Janganlah kamu bersikap lemah , dan janganlah (pula) kamu bersedih hati , padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (darjatnya) , jika kamu orang-orang yang beriman.."

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA ?

Surah Al-Imran , ayat 200 : "Hai orang2 yang beriman ! bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetapkanlah bersiap siaga (diperbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung.."

Surah Al-Baqarah , ayat 45 : "Dan mintalah pertolongan (kepadaAllah) dengan jalan sabar dan solat . Dan sesungguhnya solat itu amatlah berat , kecuali bagi orang-orang yang khusyuk.."

APA YANG AKU DAPAT DARI SEMUA INI?

Surah At-Taubah , ayat 111 : "Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mukmin , diri dan harta mereka dan memberikan syurga untuk mereka .."

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?

Surah At-Taubah , ayat 129 : "Cukuplah Allah bagiku , tidak ada Allah selain Dia . Hanya kepadaNya aku bertawakal.."

AKU TIDAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!

Surah Yusuf , ayat 37 : "Dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah . Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah , melainkan kaum yang kafir.."







#adakah kita begitu ? tepuk dada , tanya iman kita ^^


0 comments:

Catat Ulasan